En återuppväckt plåtslagare

Lite prylar, lite text och alltid bilder

Se oss! Hur jävla svårt kan det vara?

Efter dagens fotofika deltog jag i Sveriges Motorcyklisters demonstration Se oss! Jag hade rätt gott om tid på mig så det råkade bli en si så där tio mil från Konditori Fågelsången till Fyristorg - fågelvägen är det väl ett par hundra meter :)

Jag är helt säker på att Arlanda ligger mellan Fågelsången och Fyristorg

Poängen med demonstrationen är att visa att vi som kör motoriserade tvåhjulingar finns, och gärna vill synas och ses av våra medtrafikanter (som allt som oftast tyvärr är mottrafikanter). Så är tyvärr sällan fallet, och redan på väg till startplatsen blev jag än en gång påmind om detta (vilket sker nästan dagligen). Jag körde på huvudleden Dag Hammarskjölds Väg när en bilist valde att köra ut rakt framför mig i långsam takt. När jag hängde mig på bromsen (och tutan) såg han mest oförstående och irriterad ut.

Vi vill köra hoj - inte vara passagerare i såna här!

Nu råkade det vara långhelg (för de som har klämdagar) och dessutom synnerligen vackert väder, så antalet deltagare i demonstrationen blev inte så stort som vi hoppats på. En del Uppsalabor var trots det ändå kvar i stan och både såg och pratade med oss, så på det stora hela tycker jag nog det var en bra dag :)

Här får ni se lite bilder från demonstrationen:

Bumsen min hittade brorsan (som också ägs av en Anders Eriksson)

För mig får det gärna vara skyltat så här för jämnan!

Regor Söderbom

Peter delar ut information och kaffe

Färgmatchad Ducati och förare

Många vackra Bumsar!

Sören, Björn och Roger från Östra Aros MCK och till höger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC

Peter tog det här med MC-parkering på stort allvar och var på väg att kasta Jannes cykel i ån (där det redan är rätt gott om trampcyklar)

Hemgång!

Erik (till höger) sålde denna GS till Björn (som sitter på den) - det var nog ett bra köp!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Inlagt 2016-05-07 22:24 | Läst 14992 ggr. | Permalink
Anders, grundlektionen för en MC förare är att alla runt omkring dig är potentiella mördare, med eller utan avsikt. Räkna inte med att dom ser dig utan förbered dig att köra dig ur situationen.

Därefter kan du fundera på vem som har lagen på sin sida.

Kör lugnt 😁

Mvh Tommy
Svar från Anders F. Eriksson 2016-05-07 22:43
Det är jag fullt medveten om, men poängen var ju att åtminstone försöka göra några mottrafikanter medvetna om oss :)
tomazon 2016-05-07 22:50
Det är mycket bra men fortsätt räkna med att bilisterna vill döda dig. Du kommer bli en bättre MC förare då
Svar från Anders F. Eriksson 2016-05-07 22:55
Jag har kört snart tusen mil sedan jag tog kortet och köpte hoj - hade jag inte räknat med det hade både mil och jag blivit färre ...
Det generella problemet är ju att vi har en liten (men stor nog för att märkas tydligt ) minoritet av trafikanter som helt enkelt inte ser sig omkring. De drumlar fram i trafiken och är ofta tämligen omedvetna om det kaos de lämnar efter sig i form av panikinbromsningar, undanmanövrer och människor som hoppar sig åt sidan. De få gånger de upptäcker att de varit nära att orsaka en olycka ser de som sagt mest oförstående och irriterade ut: "Va, finns det andra trafikanter?"

Jag såg så sent som för en dryg månad sedan en bil som också svängde ut långsamt på en huvudled - mitt framför en panikbromsande varuleveranslastbil - gulmålad dessutom så den var inte precis svår att se. Men fenomenet gäller alla trafikgrupper. Jag har sett en turistbuss runda ett hörn så snävt att fem-sex personer bokstavligen fick kasta sig undan för att inte bli nedmejade. Jag var så sent som i höstas nära att själv bli rammad av en motorcyklist som svängde höger över cykelbanan jag färdades i.

Men generellt är de som oftast drabbade av den här ouppmärksamheten de trafikanter som syns mindre, som motorcyklister, trampcyklister och inte minst gående.
Trevligt bildkollage. Tråkigt med den dystra olycksstatistiken men jag tror man behöver skilja ur den del som består av självmordspiloter med rent kriminellt beteende. Många mycket unga i dag kör snabba och helt oförsäkrade (stulna?) `plastraketer´ på ett sätt som man inte såg tidigare.

Häromdagen såg jag ett gäng på 6-8 stycken illa klädda blåsa förbi naturhistoriska i 150 knyck på väg in till stan, snacka om statistik.

/Stephan
Bra reportage och fina bilder!/ Björn T
Att inte synas beror väl i någon mån på fordonets storlek och färg. Jag hade en mörkt grön sportbil en gång i tiden och det hände ibland att den inte syntes. På tvåhjuling körde jag Lambretta och höll mig alltid mitt i bilfilen. Att hålla fartgränsen och samtidigt hålla sig närmare vägkanten var förenat med avsevärd risk.

Eftersom signalstyrkan i samhället ökar hela tiden tror jag att svart läderklädsel är en nackdel. Gul reflexväst bättre. Tyvärr. Eller som färgmatchade röda Ducatin. Inte snyggt men syns.

Apropå fartgräns .....jag tror att du och de organiserade har växt upp och kör OK. Men här i Norrköpings city börjar säsongen nu. Man kör på bakhjulet. Och att synas räcker inte, det ska höras väldeliga också. Gula skyltar med röd bård och siffra kanske 40? Dom syns inte.



(Visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg