En återuppväckt plåtslagare

Lite prylar, lite text och alltid bilder

5.2/100 Kombinerad sensor och minneskort för engångsbruk - kan det verkligen vara nåt?

Frågan i rubriken är något jag förhoppningsvis kommer att få svar på inom de kommande två veckorna, då jag fått låna två gamla kameror (tack Staffan!) som lämpligen laddas med Tri-X (eller någon annan typ av film). Eftersom jag började fotografera (på allvar) i början av 80-talet är det här med film förstås inte främmande för mig, men det var länge sedan jag använde det och det ska bli riktigt kul att testa igen. Jag kommer dock inte ställa mig i ett mörkrum och slaska fram papperskopior, utan nöjer mig med att skanna bilderna.

Jag tror att man egentligen ska ta såna här bilder med kameran på ett köksbord och med en DN som rekvisita, men jag fuskade och körde med vardagsrumsbordet (och ingen tidning) :)

Leica M6 med Kanadatillverkat Summilux 35mm f/1,4

Den första kameran är hyfsat modern (såpass modern att jag kommer ihåg när den började säljas). Leica M6 kom 1984 och kostade då ungefär lika mycket som Canons och Nikons toppmodeller. De senaste digitala M-modellerna ligger på ungefär samma nivå jämfört med Canon och Nikon. Objektivet Summilux 35/1,4 är en synnerligen kompakt och trevlig liten skapelse. Jämför man med de närmast groteskt stora moderna 35/1,4 till spegelreflexkameror (och också Sonys 35/1,4 med E-fattning) är det löjligt litet och ändå bra. Den senaste versionen heter 35mm f/1,4 ASPH och betingar den nätta summan av ungefär 45 000:- (och det är lite större än objektivet på bilden tror jag). Bra, kompakt, men inte direkt gratis ...

Leica II med Elmar 50mm f/3,5

Kamera nummer två heter Leica II och är en klart äldre konstruktion. Jag vet inte hur gammalt just detta exemplar är eller vilken variant det är, men modellen som sådan presenterades 1932 och jag har för mig att den brukar räknas som den första småbildskameran (alltså med sluten filmkasett och negativ på 24x36 mm - den första spegelfria fullformataren helt enkelt). Det här är en kamera för slow photography. Allt är tämligen långsamt; filmframmatning och återspolning sker med en ratt i stället. Kameran har en sökare för att ställa skärpan och en annan för att komponera bilden. Sökaren för komposition är gjord för brännvidden 50mm, och använde man andra brännvidder kompletterade man kameran med en löst sökare som fästs i blixtskon. Den har inte så många slutartider att välja på, och det går inte att ändra slutartid utan att först ha spänt sökaren (genom filmframmatningsratten).

Edit: efter kontakt med ägaren och google har jag konstaterat att den bara heter Leica II och tillverkades just 1932. Det är ingen ynling alltså. En extra bonus som ger karaktär åt båda kamerorna är att vulkaniten luktar svagt av tobaksrök och säger något om dess ägare :)

Elmar 50mm i inskjutet läge. Foto: Martin Agfors

Leica II är helt klart annorlunda än moderna kameror, och det ska bli jättekul att testa den. Bara att ladda den med film kommer att bli en utmaning, då den har en lös upptagningsspole, och det är tydligen fullt möjligt (och inte helt ovanligt) att misslyckas med laddningen. Jag gillar också att kameran är väldigt kompakt när man skjuter in objektivet - klart fickvänligt!

Vart har sensorn tagit vägen? Foto: Martin Agfors

När jag var nere på byn och hämtade upp kamerorna besökte jag också min lokala fotopryllangare, Uppsala Fotokompani, för att köpa film. Deras utbud är inte jättestort, så jag valde Tri-X (alternativet var T-Max, men Tri-X känns mer klassiskt och passande för dessa kameror, även om filmen inte är likadan som förr). Det är inte så billigt att fotografera med film. En 36-bilders rulle Tri-X kostar där 69:-. Med digitala kameror blir kostnaden per bild enormt mycket lägre, även om man använder minneskorten bara en gång ...

Jag vet inte varför jag inte kan låta bli att grimasera när jag fotograferar - inte ens när jag bara låtsas fotografera som här (kameran är inte ens laddad) ... Foto: Martin Agfors

Ser jag ut som en riktig Leicagubbe nu?

Jag har tyvärr inte möjlighet att själv framkalla filmen, så det blir nog att jag skickar iväg den. Det gör inte så mycket om det tar lite längre tid, även om det förstås vore kul att se resultatet snabbare (om än inte fullt så snabbt som vi blivit med digitalfoto).

De flesta som känner mig vet att jag gillar ny teknik, men det är minst lika roligt med gammal välgjord teknik. Någon med större kunskaper kanske vet mer om exakt vilken modell den äldre Leican är och hur gammal den kan tänkas vara :)

Bilderna i inlägget är tagna med min Sony A6000 med 35/1,8 (de två första och sista bilden) och Samyang 50/1,2 (de andra som Martin tagit).

Ha det gott allihopa!

Inlagt 2016-03-05 21:39 | Läst 20281 ggr. | Permalink
Mycket intressant reportage! Tunga grejer det här! Kulturellt tunga menar jag såklart!
Och det går utmärkt att inte använda DN när det blir såhär fina bilder!
Å vad gäller kvaliten på full öppning med den här tidiga Summiluxen, det vill jag inte tala om,
men jag skulle självklart vilja ha en så'n här Summilux!
Det gick några av samma årsmodell på LP för en 8-10.000!
Väntar med spänning på bilder!
/B

Ps. Påminnelse kommer om bilder dröjer för länge! ;)
Svar från Anders F. Eriksson 2016-03-05 23:02
Självklart kommer det upp bilder. Måste bara göra slut på filmen, och antingen skicka in den för framkallning eller hitta någon vänlig själ som kan tänka sig låna ut en framkallningsdosa :)

Jag gissar att de moderna jättestora 35/1,4 som finns är klart bättre på full öppning (liksom den inte fullt så jättestora Summilux 35/1,4 ASPH). Den här är fin ändå, och som sagt - synnerligen kompakt (och rätt så tung inte bara kulturellt).
Jag köpte en ny M6:a 1984 med Summicron 50/2,0,bara en vecka senare kom jag över begagnat en 21mm Super Angulon en Summicron 35/2,0 o en 90//2,0, gluggarna var i nyskick och priset mycket fördelaktigt. Jag älskade den kameran högt, men blev tyvärr tvungen att sälja hela rasket när jag behövde tillskott i kassan. LO
Svar från Anders F. Eriksson 2016-03-05 23:26
Super Angulon testade jag runt 1985 på en M2. Trevligt objektiv som gör sig bäst med hyperfokal eftersom man annars måste växla mellan sökarna :) https://flic.kr/p/ESoveQ

M6:an är riktigt trevlig att hantera, även om jag inte riktigt är överens med det där med mätsökare.
Vilka SNYGGA kameror!!! :)
Svar från Anders F. Eriksson 2016-03-06 01:32
Visst är de vackra! Jag hoppas mina bilder kan göra dem rättvisa, men jag tror mest på M6:an. Leica II har visat sig vara tämligen svår att ens få i filmen på rätt sätt i :)
elgenper 2016-03-06 10:43
Anders, kanske en onödig upplysning, men de här gamla gängleicorna kräver en lång startsladd på filmen, så som köpta filmer såg ut förr. För ett antal år sen hittade branschen på att spara in på startsladden, så en nyköpt film har bara en liten slutt som gör den hopplös att ladda i gamla Leicor. Man måste skära om den själv (måtten finns t ex här: http://jay.fedka.com/index_files/Page345.htm ). När man väl gjort det, lär man sig snart.

Leica gjorde en särskild skärmall för ändamålet; det gick faktiskt en på LPFotos auktion igår, såg jag...
Svar från Anders F. Eriksson 2016-03-06 13:40
Jag läste om det, och det var efter det jag faktiskt lyckades få in en film i kameran (jag klippte till den lite på måfå). Det tog några frammatningar innan perforeringen inte syntes genom slutaren, så jag måste nog öva mer ...

Säga vad man vill, men det är lättare att stoppa i ett minneskort :)



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg